Hoe bepaal je de lengte van een e-learning cursus?

geplaatst in: Opinie | 0

6 maanden geleden stelde Tom Dupont deze vraag op het forum van de LinkedIn groep van de eLearning Guild. Inmiddels zijn er 37 reacties en kunnen we de balans opmaken.

Er zijn twee soorten reacties:

1)      De meeste reacties gaan over de schatting van de leertijd als basis voor het schatten van de productiekosten van een e-learning programma. Er zijn zelfs gedetailleerde formules zoals de Mergener formule:.

Ontwikkelinspanning = [-22.3 + (0.00209 * # woorden) + (2.78 * # vragen) + (15.5 * moelijkheidsfactor)] * 0.9

(moeilijkheidsfactor: 1 is eenvoudige inhoud en 5 is complexe inhoud);

2)      De leertijd zoals de(gemiddelde) gebruiker die uiteindelijk nodig heeft.

Een goed ontworpen e-learning programma kan de leertijd (2) verkorten, maar voor het goed ontwerpen gaat de ontwikkelinspanning (1) omhoog. Alleen voor een eenvoudig e-learning programma, een zogenaamde page-turner, zijn (1) en (2) gelijk.

Natuurlijk zijn  er best schattingen te maken voor de productiekosten van e-learning die lijkt op eerder gemaakte programma’s, ook als het geen page turners zijn. Maar bij complexere e-learning vormen is de relatie tussen ontwikkeltijd en leertijd erg moeilijk te leggen. Den k daarbij bijvoorbeeld aan leersimulaties, serious games en online leerdiscussies.

Wat is jouw ervaring?