Free – Chris Anderson

geplaatst in: Opinie | 0

Voor mij een fantastisch boek. Waarin het principe van “Gratis” eens niet bekeken wordt vanuit een moreel of politiek standpunt maar vanuit pure economische observaties, wetten en principes. En dat geldt voor zowel het Internet tijdperk als daarvoor. En zowel voor Google als voor piraterij op muziekgebied. Ik heb eerst het gratis luisterboek en de gratis pdf aangeschaft. Maar na een paar uur luisteren in de auto toch ook het paperback boek gekocht.

Met talloze voorbeelden, waarvan sommige teruggaan tot de 19e eeuw geeft Chris Anderson aan dat er verschillende valide business modellen zijn waarbij “gratis” een rol speelt. In principe is daarvoor Internet niet noodzakelijk, maar wel handig. Bij een groot aantal “gratis” business modellen is het namelijk van belang dat de marginale kosten vrijwel nul zijn. Of zoals Chris Anderson stelt: “Too cheap to measure”.

Voor ons is natuurlijk van belang, welke gratis busienssmodellen er mogelijk zijn waarbij leren een rol speelt.

Hieronder al een paar:

  • Gratis studiemateriaal van MIT (USA), Open University UK, Open Universiteit Nederland, terwijl je voor de colleges wel moet betalen
  • Gratis leeromgevingen zoals Moodle en Sakai; waarbij je in het algemeen voor diensten moet betalen.

Wie heeft er nog een goede toevoeging?