e-learning van Learn2grow bewezen effectief

geplaatst in: Nieuws | 3

Zoals eerder op deze site vermeld, heeft Learn2grow een e-learning module ontwikkeld voor het Erasmus Medisch Centrum. Deze module is bedoeld voor hemofiliepatiënten die zichzelf thuis behandelen.

In haar Masterthese (Advanced Nursing Practice) heeft Greta Mulders – van der Meer statistisch aangetoond dat dit programma bijdraagt aan zowel de verbetering van de theoretische kennis als aan de praktische vaardigheden van deelnemers. De praktische vaardigheden zijn vooral van belang voor de dagelijkse gang van zaken bij de thuisbehandeling. De theoretische kennis is nodig om juist bij niet-dagelijkse situaties de juiste acties te ondernemen. Beiden zijn van belang voor het verhogen van de kwaliteit van leven en voor het verlagen van het overlijdensrisico van patiënten.

Tijdens het onderzoek is een test uitgevoerd met 2 willekeurig samengestelde groepen. Beide groepen hadden een kennis en een praktijk nulmeting en een maand later een kennis en een praktijk eindmeting. De e-learning groep kon het e-learning programma volgen direct na de nulmeting.

Bij de kennistoets steeg de gemiddelde testscore van de e-learning groep van 45% naar 72%. De gemiddelde score van de controlegroep bleef vrijwel gelijk (van 50% naar 52%).  Bij de praktijktoets steeg de gemiddelde testscore van de e-learning groep van 75% naar 90%. De gemiddelde score van de controlegroep bleef exact gelijk op 80%.

Omdat de score van de controlegroep in beide gevallen vrijwel gelijk blijft is de stijging van de score van de e-learning groep een valide maat voor de werkelijke kennisontwikkeling als gevolg van het door Learn2grow ontwikkelde  e-learning programma.

KennisontwikkelingPraktijkontwikkeling

3 Responses

  1. Paul Westeneng

    @Nancy
    Beide groepen hebben een initiële training gehad voor de thuisbehandeling. Verder hebben ze de beschikking over een handboek, regelmatige spreekuurcontrole en toegang tot een patiëntenwebsite. Er is dus geen “standaardaanpak” geweest voor de controlegroep. Dat is overigens niet makkelijk voor deze groep die hun dagelijkse bezigheden heeft.
    Ik vind overigens jouw 2e opmerking vrij optimistisch, dat het vrij logisch is dat extra leeractiviteiten ook leiden tot een hoger kennis en vaardigheidsniveau. In de praktijk blijkt dat meestal niet het geval te zijn. In deze situatie is er een periode van een maand tussen de 2 meetmomenten. Ik ben zelf benieuwd hoe lang het effect blijft.

  2. Nancy Verliefde

    Wat mij ook interesseert is wat de controlegroep als leeractiviteiten heeft gekregen om hun kennis en praktijkvaardigheden op te krikken ? Op die manier kan een e-learning aanpak vergeleken worden met een standaardaanpak theoretische les en praktijkdemo met uitleg. Het is vrij logisch dat een groep die extra leeractiviteiten mee krijgt ook een hoger kennis en vaardigheidsniveau zal halen. Of zie ik dat verkeerd ?

  3. manon bonefaas

    Goede resultaten Paul. Zo wordt bevestigd wat wij 😉 al lang wisten: e-learning is soms de betere manier van leren!

    Veel succes met de rest van je programma of een eventueel vervolg.
    Manon