7 manieren waarop je als docent kan starten met gepersonaliseerd leren

geplaatst in: Nieuws | 0

Gepersonaliseerd leren is hot. Of moet ik zeggen een hype? Toen ik vandaag deze term in Google intikte kreeg ik in ieder geval 394.000 resultaten. En dat nota bene in het Nederlands!

Waarom is het dan zo moeilijk om echt met gepersonaliseerd leren te starten?

Is bij jou op school niet de juiste techniek aanwezig, werkt de directie niet mee of denk je dat het niet mag van de inspectie? Of past het niet bij jouw vak of bij de klassen die je lesgeeft?

In deze blog krijg je 7 tips om zelf in één van jouw klassen te starten met gepersonaliseerd leren.
En let op: Misschien leer je er zelf wel het meeste van!

1. Leer je leerlingen beter kennen

Van hoeveel van je leerlingen weet je eigenlijk wat hen beweegt? Wat zijn hun sterke punten? Wat zijn hun uitdagingen? Wat vinden ze leuk? Wat niet? Wat is hun droom? Hun passie?

In hun standaardwerk  “Make learning personal” geven Kathleen McClaskey en Barbara Bray aan dat de antwoorden op deze vragen voor jou de basis moeten zijn in de opzet van je lessen. Als je dit niet weet van je leerlingen is dat te vergelijken met de weg zoeken met een blinddoek op.

Je hoeft dit niet allemaal in één keer te doen, maar zorg bijvoorbeeld dat je iedere week met 2 of 3 leerlingen per klas dit soort gesprekken voert. Toon echte interesse en je zult zien hoeveel je leert wat je direct in je lessen kan gebruiken.

2. Ontwerp een les voor de uitersten in plaats van voor de gemiddelde leerling

Één van de dingen die je doen kunt als je meer van je leerlingen weet, is je les ontwerpen op basis van de uitersten. Begin met twee varianten, dat is al lastig genoeg. Je zult zien dat je nu leerlingen meekrijgt die voorheen zorgden voor de meeste onrust in de klas. Enerzijds omdat ze jou niet konden bijbenen en anderzijds omdat ze zich gewoon verveelden.

3. Laat ze leren in projectvorm

Bijna iedere methode bevat projecten. Vaak als toetje na de behandeling van een thema. En door allerlei omstandigheden heb je daar dan geen tijd meer voor. We lopen al achter op de planning, dus gauw beginnen aan het volgende hoofdstuk. Draai de boel eens om. Begin met het project en zorg daarbij voor variatie zodat je voor iedere leerling wel iets interessants hebt. Kijk wat er (uit je methode) nodig is om het project tot een goed einde te brengen. Bereid dat voor, maar bied het pas aan als ze vastlopen. In “An improbable school” laten Paul Tweed en Liz Seubert zien dat ze op hun Wildlands School in Wisconsin vrijwel alleen maar Project Based Learning toepassen. Voormalige probleemleerlingen halen daar vervolgens de hoogste examenscores. Ook op een traditioneel centraal examen.

4. Laat leerlingen elkaar onderwijzen binnen  de klas

Regelmatig vragen docenten aan de betere leerlingen om de achterblijvers te helpen. Vaak helpt dat de achterblijvers best goed, maar al gauw vinden die betere leerlingen het niet meer leuk. Logisch, want voor hen is er geen enkel incentive. Er zijn twee vrij eenvoudige manieren om dit toch te bereiken. Ten eerste kun je een groepje – van bij voorkeur gemengd niveau – samen een leerlingen-voor-leerlingen video laten maken. Inmiddels staan er al ruim 1.700 filmpjes op de leerlingen-voor-leerlingen Ten tweede, doe eens iets met punten: Geef de goede leerling voor zijn proefwerk een punt extra voor ieder punt die de leerling die hij of zij begeleidt boven de 5 scoort. Of nog beter: “laat ze zelf, in overleg met jou, een incentive bedenken”. Vaak zijn ze daarbij nog ambitieuzer dan jij. Dit is één van de vele methoden waarmee Yaacov Hecht,  de initiatiefnemer van Education Cities, gebruikt.

5. Laat leerlingen elkaar onderwijzen buiten de klas

Beide voorbeelden in tip 4 zijn natuurlijk niet perse aan een klas gebonden. Maar je kunt ook een leerling uit een hogere klas vragen om eens een keer les te geven in een lagere klas. Dat zorgt voor een heel aparte dynamiek, waar iedereen van leert. En natuurlijk kun je de gastdocent gewoon betalen in een voor hem of haar interessante valuta, zoals iTunes credits.

6. Laat ze een niet-triviale zoekopdracht uitvoeren

Dit is één van de methoden, die Sugata Mitra, de bedenker van Hole-in-the-wall Ik heb dit zelf in een door hem gegeven masterclass mogen ervaren. En geloof me, dit werkt fantastisch. Belangrijke uitgangspunten zijn: het moet iets zijn wat je niet met één simpele Google zoekopdracht kunt vinden, ne leerlingen moeten het in groepjes doen. Bij voorkeur groepen van 3 personen.

7. Oeps! Doe eens iets bijzonders met technologie

Zoals je in de vorige 6 tips hebt kunnen zien kan technologie zeker bijdragen, maar is het geen voorwaarde om met gepersonaliseerd leren te starten. En is het zeker niet afhankelijk van het juiste platform of de juiste ELO. Gebruik gewoon wat er is. Maar een goed netwerk op school helpt natuurlijk wel. Op eduapp.nl staan duizenden apps en lesideeën die je kunt gebruiken met die apps. Of nog beter: vraag de leerlingen wat zij leuk vinden en hoe dat voor jouw vak te gebruiken is. Wie weet wordt er een nieuw lesidee geboren.

Graag hoor ik van je welke tip jou het meest aanspreekt en wat je wilt gaan doen in jouw school? Mail me gerust voor meer uitleg of achtergrond.